„Bóg jest jeden, ale w trzech osobach. Są trzy osoby Boskie: Bóg Ojciec, Syn Boży i Duch Święty”. Któż z nas nie zna tych katechizmowych definicji? Przecież to podstawa naszej wiary. Tak było od dawien dawna. Dziś mówienie o dogmacie Trójcy Przenajświętszej jest trudniejsze niż kiedykolwiek dotąd. Dlaczego? Oto doczekaliśmy czasów, kiedy wbrew temu, co zapisane jest w katechizmie i czego Kościół nauczał od lat twierdzi się, że skoro Bóg jest jeden, to właściwie różnice pomiędzy religiami sprowadzają się jedynie do języka, innej wrażliwości kulturowej czy jakichś drugorzędnych twierdzeń, które nie mają czy też nie powinny mieć istotnego wpływu na nasze życie.
Tymczasem jeśli spojrzymy nawet na największe religie monoteistyczne, mające jednego praojca – Abrahama, ich sposób pojmowania Boga jest jakże różny od naszego. Przypomnijmy sobie przesłuchanie Jezusa przed Kajfaszem. Kiedy fałszywi świadkowie zawodzą, cóż robi arcykapłan? Pod przysięgą pyta Jezusa, czy jest On Synem Najwyższego. Jezus odpowiada twierdząco, co zostaje uznane natychmiast za bluźnierstwo zasługujące na śmierć. Wiara w mesjańskie posłannictwo Jezusa oraz Synostwo Boże otwiera nam drogę do innego rozumienia świata, niż było to w Starym Testamencie. Owszem, Bóg Starego Testamentu jest naszym Bogiem, a my wyznajemy Jednego Boga w trzech osobach a nie trzech bogów, czy „boski rząd złożony z trzech osób”. Istotą pojmowania Boga i Jego umiłowania człowieka staje się właśnie moment wcielenia. Oto „Bóg tak umiłował świat, że dał nam Swego Syna Jednorodzonego, aby każdy kto w Niego wierzy nie zginął, ale miał życie wieczne.
Odrzucenie Jezusa staje się motywem chwilowego odrzucenia, odłączenia ludu Pierwszego Wybrania. Nad tym właśnie ubolewa Apostoł Narodów, że jego rodacy odcięli się od Chrystusa. Zaś krzyż pozostający do dziś zgorszeniem dla Żydów staje się dla nas wierzących w Jezusa kluczem do zbawienia i kluczem do zrozumienia całej historii zbawienia. Co więcej, Osobowa Miłość Ojca i Syna czyli Duch Święty jest Duchem Pocieszycielem. Nie zostaliśmy sierotami. Mamy Boskiego Przewodnika w drodze do Domu Ojca. Tego bez przyjęcia Tajemnicy Trójcy Świętej nie jesteśmy w stanie ani pojąć ani zaakceptować. Nie zostały nam jedynie pamiątkowe mury starożytnej świątyni, ale nasze ciało jest Świątynią
Odrzucenie Jezusa staje się motywem chwilowego odrzucenia, odłączenia ludu Pierwszego Wybrania. Nad tym właśnie ubolewa Apostoł Narodów, że jego rodacy odcięli się od Chrystusa. Zaś krzyż pozostający do dziś zgorszeniem dla Żydów staje się dla nas wierzących w Jezusa kluczem do zbawienia i kluczem do zrozumienia całej historii zbawienia. Co więcej, Osobowa Miłość Ojca i Syna czyli Duch Święty jest Duchem Pocieszycielem. Nie zostaliśmy sierotami. Mamy Boskiego Przewodnika w drodze do Domu Ojca. Tego bez przyjęcia Tajemnicy Trójcy Świętej nie jesteśmy w stanie ani pojąć ani zaakceptować. Nie zostały nam jedynie pamiątkowe mury starożytnej świątyni, ale nasze ciało jest Świątynią Ducha Świętego.
Jak ma się to natomiast do innej, dominującej dziś religii na świecie? Otóż Islam odrzuca również Synostwo Boże Jezusa Chrystusa. Co więcej, gorszy się wiarą w Trójcę Świętą. Uważa, że Bóg jest nazbyt wyniosły aby mieć Syna. Niektórzy wręcz uważają, że Islam jest religią sprzeciwu wobec Wcielenia. Jezus uważany za proroka nawet nie jest do przyjęcia razem z krzyżem, męką i śmiercią. Bóg miłościwy i litościwy w Islamie nie jest Bogiem, który mógłby być tak blisko człowieka jak w chrześcijaństwie jest w Jezusie czy w Duchu Świętym.
Wiara w Trójcę Świętą, to wiara w Boga, Który stał się Jednym z nas, by nas przybliżyć do Siebie.
Jeśli zależy Ci na istnieniu strefy wolnego słowa z zasadami, wejdź na stronę https://zrzutka.pl/yhdj73 i pomóż nam zebrać środki na dalszą działalność.
PIERWSZE CZYTANIE (Wj 34,4b–6.8–9)
Bóg objawia się Mojżeszowi
Czytanie z Księgi Wyjścia.
Mojżesz, wstawszy rano, wstąpił na górę, jak mu nakazał Pan, i wziął do rąk tablice kamienne.
A Pan zstąpił w obłoku i Mojżesz zatrzymał się koło Niego, i wypowiedział imię Pana. Przeszedł Pan przed jego oczyma, i wołał: „Pan, Pan, Bóg miłosierny i litościwy, cierpliwy, bogaty w łaskę i wierność”.
I natychmiast skłonił się Mojżesz aż do ziemi i oddał pokłon, mówiąc: „Jeśli łaskawy jesteś dla mnie, Panie, niech pójdzie Pan pośrodku nas. Jest to wprawdzie lud o twardym karku, ale przebaczysz winy nasze i grzechy nasze i uczynisz nas swoim dziedzictwem”.
Oto słowo Boże.
PSALM RESPONSORYJNY (Dn 3,52.53a.54a.55ab.56a)
Refren: Chwalebny jesteś, wiekuisty Boże.
Błogosławiony jesteś. Panie, Boże naszych ojców, *
pełen chwały i wywyższony na wieki.
Błogosławione niech będzie Twoje imię, *
pełne chwały i świętości.
Błogosławiony jesteś w przybytku świętej chwały Twojej, *
Błogosławiony jesteś na tronie Twego królestwa.
Błogosławiony jesteś Ty, który spoglądasz w otchłanie +
i na Cherubach zasiadasz, *
Błogosławiony jesteś na sklepieniu nieba.
DRUGIE CZYTANIE (2 Kor 13,11–13)
Pozdrowienie w imię Trójcy Świętej
Czytanie z Drugiego Listu świętego Pawła Apostoła do Koryntian.
Bracia, radujcie się, dążcie do doskonałości, pokrzepiajcie się na duchu, jedno myślcie, pokój zachowujcie, a Bóg miłości i pokoju niech będzie z wami.
Pozdrówcie się nawzajem świętym pocałunkiem.
Pozdrawiają was wszyscy święci.
Łaska Pana Jezusa Chrystusa, miłość Boga i udzielanie się Ducha Świętego niech będzie z wami wszystkimi.
Oto słowo Boże.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ (Ap 1,8)
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu,
Bogu, który jest i który był, i który przychodzi.
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
EWANGELIA (J 3,16–18)
Bóg posłał swego Syna na świat, aby świat został zbawiony
Słowa Ewangelii według świętego Jana.
Jezus powiedział do Nikodema:
„Tak Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne. Albowiem Bóg nie posłał swego Syna na świat po to, aby świat potępił, ale po to, by świat został przez Niego zbawiony. Kto wierzy w Niego, nie podlega potępieniu; a kto nie wierzy, już został potępiony, bo nie uwierzył w imię Jednorodzonego Syna Bożego”.
Oto słowo Pańskie.